ГОСУДАРСТВЕННАЯ ПОЛИТИКА РФ, НАПРАВЛЕННАЯ НА РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ

  • Аркадий Ильич Уринцов Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова http://orcid.org/0000-0003-0273-5134
  • Ольга Валентиновна Староверова Научно-исследовательский институт образования и науки http://orcid.org/0000-0003-2605-9417
  • Екатерина Сергеевна Свиридова Научно-производственное объединение «Техномаш» http://orcid.org/0000-0002-9257-8795
  • Георгий Максимович Епифанов Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова http://orcid.org/0000-0001-7977-4401

Аннотация

В данной статье рассматриваются государственные меры, направленные на развитие цифрового образования в РФ, в частности государственная программа Российской Федерации «Развитие образования», утвержденная Правительством Российской Федерации № 1642 от 26 декабря 2017 г. Описаны необходимость, цели и перспективы развития государственных проектов, такие как «Современная цифровая образовательная среда в России» («СЦОС в РФ») и «Национальная платформа открытого образования» (НПОО), учрежденная такими вузами, как МГУ, СПбПУ, СПбГУ, НИТУ «МИСиС», НИУ ВШЭ, МФТИ, УрФУ и ИТМО, в рамках которого был запущен информационный ресурс, который предоставляет доступ по принципу «одного окна» к огромному количеству онлайн-курсов и реализует возможность для системного повышения качества и получения непрерывного образования за счет развития российского цифрового образовательного пространства и увеличения числа обучающихся образовательных организаций. Проведен сравнительный анализ уровня вовлечения студентов в процесс получения нового или дополнительного образования по средствам дистанционных курсов в мире и в РФ. Отражены основные преимущества и отрицательные моменты онлайн-курсов. Проанализирован личный вклад в развитие конкурентоспособности российского образования на международном уровне таких высших образовательных учреждений как Российский экономический университет им Г.В. Плеханова и национального университета «Высшая школа экономики». Отражены тенденции развития платформ и форматов онлайн-обучения. Рассмотрены отрицательные черты исключительно традиционного образования и e-learning. Выход видится в сочетании данных двух парадигм образования, то есть во внедрении смешанного обучения (blended education).

Сведения об авторах

Аркадий Ильич Уринцов, Российский экономический университет имени Г. В. Плеханова

доктор экономических наук, профессор, заведующий кафедрой управления информационными системами и программирования

Ольга Валентиновна Староверова, Научно-исследовательский институт образования и науки

доктор юридических наук, кандидат экономических наук, главный научный сотрудник

Екатерина Сергеевна Свиридова, Научно-производственное объединение «Техномаш»

ведущий специалист

Георгий Максимович Епифанов, Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова

факультет вычислительной математики и кибернетики

Литература

[1] Decree of the Government of Russia of December 26, 2017 No. 1642 "On the approval of the state program of the Russian Federation" Development of Education". GARANT. Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71748426/ (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[2] Federal Law of 29.12.2012 No. 273-FZ "On Education in the Russian Federation". Konsultant Plyus. Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[3] Bataev A.V. Analysis of the world market of distance education. Young Scientist. 2015; 20:205-208. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=24790573& (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[4] Urintsov A.I., Staroverova O.V. Some tendencies of informatization of society. Obrazovanie. Nauka. Nauchnye kadry. 2016; 4:125-128. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=26625459 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[5] Urintsov A.I., Staroverova O.V., Sviridova E.S. Mixed education of students is a perspective vector of the development of traditional education. Bulletin of the Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia. 2018; 4:334-336. (In Russian)
[6] Roshchin S.Yu. Online education and universities – 2016 (HSE experience). M., 2016. Available at: https://te-st.ru/wp-content/uploads/2016/10/Teplitsa-VSHE-Roshhin-22.10.16.pdf (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[7] Krivov V.D., Mamedova N.A., Krupenkov V.V., Melnikov A.A. Development of innovative approaches to training in the field of information and analytical support of government bodies. M.: Academy of Natural History, 2010. 119 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=20106678 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[8] Danchenok L.A., Mamedova N.A. Competence approach in the implementation of educational programs for additional professional education. Open Education. 2009; 2:72-76. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11992838 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[9] Mamedova N.A. The essence and possibilities of assessing the personnel potential of the state civil service. Open Education. 2012; 5:93-96. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18359812 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[10] Andrews K.M., Delahaye B.L. Influences On Knowledge processes In Organizational Learning: The Psychosocial Filter. Journal of Management Studies. 2000; 37(6):797-810. DOI: 10.1111/1467-6486.00204
[11] Saadatmand M., Kumpulainen K. Content aggregation and knowledge sharing in a personal learning environment: Serendipitous and emergent learning in open online networks. Proceedings of 2012 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Villach, 2012, pp. 1-8. DOI: 10.1109/ICL.2012.6402224
[12] Urintsov A., Dik V., Dneprovskaya N. Individual Learning Trajectories as a Key Educational Tool in the Information Society. Vol. 262: SMART DIGITAL FUTURES 2014. Netherlands: Amsterdam, 2014, pp. 652-657. DOI: 10.3233/978-1-61499-405-3-652
[13] Dik V.V., Urintsov A.I., Dneprovskaya N.V., Pavlekovskaya I.V. Prospective of e-learning toolkit enhanced by ICT development. Scientific Bulletin of National Mining University. 2014; 4:152-156.
[14] Dneprovskaya N., Shevtsova I., Bayaskalanova T., Lutoev I. Knowledge Management Methods in Online Course Development. J. Novotná, A. Jancarik (Eds.) Proceedings of the 15th European Conference on e-Learning (ECEL 2016). 2016, pp. 159-165.
[15] Komleva N., Danchenok L., Gulaya T. Innovative information environment for enriching education quality. International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2010; 6(4):248-257. DOI: 10.1504/IJFIP.2010.03747
[16] Tultaev T.A., Tultaeva I.V. Features of the application of Internet resources by domestic and foreign users. Fundamental research. 2014; 9-2:408-413. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21858074 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[17] Danchenok L.A., Mamedova N.A. Competence approach in the implementation of educational programs for additional professional education. Open Education. 2009; 2(73):72-76. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11992838 (дата обращения 25.08.2018). (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[18] Fominykh N.Yu., Enygin D.V., Afanasiev M.A., Bubenchikova A.V. Digital Economy Language. KnoRuss, 2018. 192 p. (In Russian)
[19] Afanasev M., Dneprovskaya N., Kliachin M., Demidko D. Digital Transformation of the Knowledge Management Process. E. Bolisani, E. Di Maria, E. Scarso (Eds.) Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018). Vol. 1. Padova, Italy: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2018, pp. 1-8.
[20] Nefedov Y., Pavlekovskaya I., Afanasev M. Change in Knowledge Representation in the Digital Economy. E. Bolisani, E. Di Maria, E. Scarso (Eds.) Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018). Vol. 1. Padova, Italy: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2018, pp. 589-594.
[21] Shaitura S.V., Stepanova M.G., Shaitura A.S., Ordov K.V., Galkin N.A. Application of information-analytical systems in management. Journal of Theoretical and Applied Information Technology. 2016; 90(2):10-22. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=27260111 (accessed 25.08.2018).
[22] Peters S. The Chimp Paradox: The Mind Management Programme to Help You Achieve Success, Confidence and Happiness. Vermilion, 2012. 368 p.
[23] Zhdankin N.A. How to organize effective training of employees. General Director. Management of an industrial enterprise. 2015; 4:50-57. (In Russian)
[24] Kozelkov O.V. Distance learning in higher education: reality and prospects. Actual problems of the humanities and natural sciences. 2017; 3-1:91-93. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=28355956 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[25] Ivanov E.A., Kondratiev V.K., Kuzishchyn D.O. Key tasks of realization of the remote access training laboratory in the e-learning environment. Herald UMO. Economics, statistics and informatics. 2004; 3:44-50. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=29868165 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[26] Dneprovskaya N., Urintsov A., Komleva N., Staroverova O. Evaluation Indicators of Knowledge Management in the State Service. E. Bolisani, E. Di Maria and E. Scarso (Eds.) Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018). Vol. 1. Padova, Italy: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2018, pp. 182-189.
[27] Pavlekovskaya I., Urintsov A., Staroverova O., Nefedov Y. The Impact of Digital Transformation of the Russian Economy on Knowledge Management Processes. E. Bolisani, E. Di Maria, E. Scarso (Eds.) Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018). Vol. 2. Padova, Italy: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2018, pp. 677-684.
[28] Daneev O.V. Russia in the system of the global information platforms: risks and prospects. Ekonomika i upravlenie: problemy, resheniya. 2018; 5(5):92-94. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=35286652 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[29] Daneev O.V. On the formation of a new type of competencies in the digital economy. Modern mathematics and concepts of innovative mathematical education. 2018; 5(1):276-279. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=35296644 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[30] Komleva N.V., Makarov S.I. Innovative technological environment for assessing competence in education. Open Education. 2008; 5:29-34. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11694628 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[31] Komleva N., Danchenok L., Gulaya T. Innovative information environment for enriching education quality. International Journal of Foresight and Innovation Policy. 2010; 6(4):248-257. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18086615 (accessed 25.08.2018).
[32] Komleva N.V., Lebedev S.A., Molchanov A.S. Comprehensive approach to the organization of the online learning system in a modern university. Open Education. 2015; 4:58-61. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=24343873 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[33] Komleva N., Dneprovskaya N., Vnukova T. Content Evaluation in Knowledge Management Systems. E. Bolisani, E. Di Maria, E. Scarso (Eds.) Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management (ECKM 2018). Vol. 1. Padova, Italy: Academic Conferences and Publishing International Limited, 2018, pp. 399-406.
[34] Urintsov A.I., Chernousov A.A., Galakhov D.V. On e-learning of specialists in the field of hotel. Problems of development of electronic education in Russia. M. MESI, 2015, pp. 237-243. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=26218729 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[35] Krivov V.D., Mamedova N.A., Krupenkov V.V., Melnikov A.A. Development of innovative approaches to training in the field of information and analytical support of government bodies. Moscow: Academy of Natural History, 2010. 119 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=20106678 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[36] Danchenok L.A., Mamedova N.A. Competence approach in the implementation of educational programs for additional professional education. Open Education. 2009; 2:72-76. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11992838 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[37] Mamedova N.A. The essence and possibilities of assessing the personnel potential of the state civil service. Open Education. 2012; 5:93-96. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18359812 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
[38] Lykoshin A.S. Visualize the data on Javascript using D3.JS. Hacker. 2015; 195:94-101. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=27223050 (accessed 25.08.2018). (In Russian)
Опубликована
2018-12-10
Как цитировать
УРИНЦОВ, Аркадий Ильич et al. ГОСУДАРСТВЕННАЯ ПОЛИТИКА РФ, НАПРАВЛЕННАЯ НА РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ЦИФРОВОЙ ЭКОНОМИКИ. Современные информационные технологии и ИТ-образование, [S.l.], v. 14, n. 4, p. 842-850, dec. 2018. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/449>. Дата доступа: 28 mar. 2024 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.14.201804.842-850.
Раздел
Е-learning, информационные технологии в образовании