ON PROBABILITY AND FUZZY METHODS TO ASSESS STUDENTS’ METASUBJECT COMPETENCES
Abstract
The article offers a comparative analysis of two ways of how to assess students ’ latent achievements based on the Item Response Theory (IRT) and the Theory of Fuzzy Sets. The research shows that the fuzzy model implemented to the assessment of students ’ metasubject educational results has a greater practical potential than the IRT basis using empirical an d statistical methods, which require analysing big data.
References
2. Аванесов В.С. Основные понятия и положения математической теории измерений (Item Response Theory). http://gpo1006.keva.tusur.ru/node/4.
3. Аванесов В.С. Проблема педагогического измерения латентных качеств http://viperson.ru/articles/problemapedagogicheskogo-izmereniya-latentnyh-kachestv.
4. Аванесов В.С. Item Response Theory: основные понятия и положения. http://testolog.narod.ru/Theory59.html.
5. Иванова О.А. Межпредметные понятия и формирование универсальных учебных действий на уроках математики // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2013. Выпуск № 161. С. 215-219. http://cyberleninka.ru/article/n/mezhpredmetnye-ponyatiya-i-formirovanie-universalnyh-uchebnyh-deystviypri-izuchenii-matematiki.
6. Кодификатор элементов содержания учебно-познавательных компетенций учащихся.
https://sites.google.com/site/efficiencyolga/home/kodifikator-elementov-soderzania-ucebno-poznavatelnyhkompetencij-ucasihsa.
7. Корчажкина О.М. Измерение метапредметных образовательных результатов: постановка задачи моделирования нечёткого автомата // Современные информационные технологии и ИТ-образование. – Т. 1 (№ 11), 2015. – С. 106-116.
8. Корчажкина О.М. Концепция оценки метапредметных образовательных результатов методами нечёткого моделирования / Современные информационные технологии и ИТ-образование [Электронный ресурс] / Сборник научных трудов VIII Международной научно-практической конференции / под ред. В.А. Сухомлина. – Москва: МГУ, 2013. – Т.2. – 357с. – 1 электрон. oпт. диск (СD-ROM). С. 204-217.
9. Корчажкина О.М. Метапредметное содержание образования во ФГОС общего образования // Педагогика. 2016. № 2. С. 16-25.
10. Корчажкина О.М. Типология заданий для электронных учебников: укрупнять или разделять? / Труды
Международного конгресса по информатике: информационные системы и технологии (CSIS’2016). г. Минск, Республика Беларусь. 24 – 27 октября 2016 г. (в печати).
11. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования. / М-во образования и науки Рос. Федерации. – М.: Просвещение, 2013. – 63 c. (Стандарты второго поколения).
12. Mislevy, R.J. How Developments in Psychology and Technology Challenge Assessment. Доклад на заседании учебного комитета Национальных академий естественных, инженерных и медицинских наук США (The National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine) https://vimeo.com/136642747.
13. Piegat, A. Fuzzy Modeling and Control. – Heidelberg: Physica-Verlag, 2001. – 728 p.
14. Zimmermann, H.-J. Fuzzy set theory // WIREs Comp Stat, John Wiley & Sons, Inc. Vol. 2, May/June. 2010. P. 317-332. http://www.mv.helsinki.fi/home/niskanen/zimmermann_review.pdf
15. Zimmermann, H.-J. Fuzzy set theory and its applications / H.-J. Zimmermann. – 4th ed. – 514 p.
http://kashanu.ac.ir/Files/Content/H_-J_%20Zimmermann%20%20(auth_)%20Fuzzy%20Set%20Theory%E2%80%94and%20Its%20Applications%20%202001.pdf.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Publication policy of the journal is based on traditional ethical principles of the Russian scientific periodicals and is built in terms of ethical norms of editors and publishers work stated in Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors and Code of Conduct for Journal Publishers, developed by the Committee on Publication Ethics (COPE). In the course of publishing editorial board of the journal is led by international rules for copyright protection, statutory regulations of the Russian Federation as well as international standards of publishing.
Authors publishing articles in this journal agree to the following: They retain copyright and grant the journal right of first publication of the work, which is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY license). Users can use, reuse and build upon the material published in this journal provided that such uses are fully attributed.
