СТРУКТУРНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ПОВЫШЕНИЯ УРОВНЯ ТЕОРЕТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

  • Владислав Васильевич Булгаков Ивановская пожарно-спасательная академия Государственной противопожарной службы МЧС РФ http://orcid.org/0000-0002-6012-6137
  • Игорь Александрович Малый Ивановская пожарно-спасательная академия Государственной противопожарной службы МЧС РФ http://orcid.org/0000-0003-1853-1101

Аннотация

Особенности обучения в вузах системы МЧС России требуют внедрения новых образовательных методик и технических средств, направленных на интенсификацию учебного процесса, обеспечивая возможность подготовки курсантов в любое время в самостоятельном режиме и повышая качество их теоретических знаний. Авторами разработана структурно-методическая модель повышения уровня теоретической подготовки курсантов с использованием информационно-коммуникационных технологий. Предлагаемая структурно-методическая модель, включающая элементы стимулирования и активизации познавательной деятельности, позволяет сформировать траекторию теоретической подготовки курсантов в течение всего периода обучения в вузе, организовать систематическую самостоятельную работу, объективный текущий и итоговый контроль их теоретических знаний. Структурно-методическая модель повышения уровня теоретической подготовки состоит из трех основных элементов: базы теоретических вопросов, функциональных модулей «преподаватель» и «курсант».
Основой структурно-методической модели повышения уровня теоретической подготовки курсантов является база теоретических вопросов, разработанная по всем дисциплинам специальности 20.05.01 – пожарная безопасность. Функциональный модуль «преподаватель» позволяет создавать теоретические вопросы различного вида, редактировать созданные вопросы и удалять из базы в случае необходимости, а также создавать тесты и контролировать их выполнение. Функциональный модуль «курсант» предоставляет широкие возможности для теоретической подготовки посредством самостоятельной работы, тестирования в целях текущего и итогового контролей, реализации игровой формы обучения в виде поединка, а также для формирования результатов работы курсантов в виде статистики и рейтинга.
Структурно-методическая модель повышения уровня теоретической подготовки курсантов реализована на практике в виде многоуровневой автоматизированной системы обучения, контроля и анализа уровня теоретических знаний (FireTest), которая прошла апробацию и показала высокую эффективность в организации и качестве теоретической подготовки курсантов.

Сведения об авторах

Владислав Васильевич Булгаков, Ивановская пожарно-спасательная академия Государственной противопожарной службы МЧС РФ

кандидат технических наук, доцент, заместитель начальника академии – начальник института профессиональной подготовки

Игорь Александрович Малый, Ивановская пожарно-спасательная академия Государственной противопожарной службы МЧС РФ

кандидат технических наук, доцент, начальник академии

Литература

[1] Zakharova I.G. Information technologies in education: Moscow: Publishing Center "Akademiya", 2013. 208 p. (In Russian)
[2] Noskova T.N., Baranova E.V., Bocharov M.I. Information technologies in education. SPb.: Publishing House "Lan", 2016. 296 p. (In Russian)
[3] Kuklev V.A. Formation of the system of mobile training in open distance education: dis. ... Dr. ped. sciences. Ulyanovsk, 2010. 515 p. (In Russian)
[4] Burdilov A.I. Designing pedagogical conditions for the application of information and communication technologies in the educational process of a naval university: dis. ... cand. ped. sciences. Kaliningrad, 2012. 167 p. (In Russian)
[5] Shangutov A.O. The organization of independent work of cadets of high schools of internal troops of the Ministry of Internal Affairs of Russia with application of information technologies: dis. ... cand. ped. sciences. St. Petersburg, 2015. 170 p. (In Russian)
[6] Zhigadlo V.E., Odinokaya M.A., Sheredekina O.A. The use of mobile learning technologies in the independent work of students in a technical university. Modern Information Technology and IT-education. 2016; 12(4):68-72. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=28151060 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[7] Savitskaya T.V., Egorov A.F., Gluhanova A.A., Nikitin S.A., Zakharova A.Y. Educational-researching and Information Resources In Interdisciplinary Automated Training System Based On Internet Technology. Open Education. 2016; (5):11-26. (In Russian) DOI: http://dx.doi.org/10.21686/1818-4243-2016-5-11-26
[8] Parkes M., Stein S., Reading C. Student preparedness for university e-learning environments. The Internet and Higher Education. 2015; 25:1-10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2014.10.002
[9] Garcia-Cabot A., de-Marcos L., Garcia-Lopez E. An empirical study on m-learning adaptation: Learning performance and learning contexts. Computers & Education. 2015; 82:450-459. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.12.007
[10] Lai C.L., Hwang G.J. High school teachers' perspectives on applying different mobile learning strategies to science courses: the national mobile learning program in Taiwan. International Journal of Mobile Learning and Organisation. 2015; 9(2):124-145. DOI: https://doi.org/10.1504/IJMLO.2015.070704
[11] Peeraer J., Van Petegem P. Integration or transformation? Looking in the future of Information and Communication Technology in education in Vietnam. Evaluation and Program Planning. 2015; 48:47-56. DOI: https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2014.09.005
[12] Awidi I., Cooper M. Using management procedure gaps to enhance e-learning implementation in Africa. Computers & Education. 2015; 90:64-79. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.08.003
[13] De-Marcos L., Domínguez A., Saenz-De-Navarrete J., Pagés C. An empirical study comparing gamification and social networking on e-learning. Computers & Education. 2014; 75:82-91. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.012
[14] Zhang M., Trussell R., Tillman D. Tracking the Rise of Web Information Needs for Mobile Education and an Emerging Trend of Digital Divide. Computers in the Schools. 2015; 32(2):83-104. DOI: https://doi.org/10.1080/07380569.2015.1030531
[15] Chaikina E.V. System of Knowledge Control in the Formation of Professional Competence of Students of Technical Universities. Vestnik Moscow City University. Series “Informatics and Informatization of Education”. 2016; 3(37):91-96. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=27038191 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[16] Larina L.V. Carrying out entrance control of “Informatics” students’ knowledge with use of specialized computer system. Open Education. 2017; (2):14-20. (In Russian) DOI: http://dx.doi.org/10.21686/1818-4243-2017-2-14-20
[17] Abushkin D.B., Selezneva N.N. The Use of Cloud Services of Google for the Organization of Testing Students'' Knowledge. Vestnik Moscow City University. Series “Informatics and Informatization of Education”. 2015; 4(34):38-46. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=25013640 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[18] Luchenetskaya-Burdina I.Y., Fedotova A.A. Control of students’ knowledge in the electronic training system. Yaroslavl Pedagogical Bulletin. 2017; 3:131-135. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=29452481 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[19] Shurygin V.Yu. The assessment of students’ knowledge by means of LMS Moodle tests. Baltic Humanitarian Journal. 2017; 6(1):172-174. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=28921939 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[20] Makukha L.V., Selezova A.A., Sidorov A.Yu. The results of the interactive method applied for the test of knowledge within e-learning. Bulletin of Krasnoyarsk State Pedagogical University. 2016; 3(37):78–84. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=27124852 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[21] Miklina O.A. Optimization of Independent Work of Students by Means of Remote Technologies (on the Example of Oil and Gas Training Directions). Vestnik Moscow City University. Series “Informatics and Informatization of Education”. 2016; 1:75-82. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=25833763 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[22] Malyj I.A. Experience in the participation of personnel of the Ivanovo fire and rescue Academy Of the State fire service of EMERCOM of Russia in the liquidation of large-scale emergency situations that occurred on the territory of the Russian Federation in the period from 2010 to 2013. Ivanovo: Ivanovo fire and rescue Academy оf the State fire service of EMERCOM of Russia, 2014. 109 p. (In Russian)
[23] Chelyshkova M.B. Theory and practice of designing pedagogical tests. M.: Logos, 2002. 432 c. (In Russian)
[24] Mayorov A.N. Theory and practice of creating tests for the education system. Moscow: "Intellect Center", 2001. 296 p. (In Russian)
[25] Avanesov V.S. Methodological and theoretical bases of the test pedagogical control: dis. ... Doct. ped. sciences. St. Petersburg, 1994. 339 p. (In Russian)
[26] Senognoyeva N.A. Technology of constructing tests of learning activities as a means of evaluating learning outcomes: dis. ... Dr. ped. sciences. Kirov, 2006. 403 p. (In Russian)
[27] Teo T. Unpacking teachers' acceptance of technology: Tests of measurement invariance and latent mean differences. Computers & Education. 2014; 75:127-135. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.01.014
[28] Luchenetskaya-Burdina I.Y., Fedotova A.A. Organization of Students’ Independent Work with Use of Electronic Training Means. Yaroslavl Pedagogical Bulletin. 2016; 6:169-175. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=27632198 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[29] Kasatkina N.N. Investigating the Readiness of University Students to Mobile Learning. Yaroslavl Pedagogical Bulletin. 2017; 6:133-138. Available at: http://elibrary.ru/item.asp?id=30798384 (accessed 1.03.2018). (In Russian)
[30] Hur J.W., Shen Y.W., Kale U., Cullen T.A. An Exploration of Pre-Service Teachers' Intention to Use Mobile Devices for Teaching. International Journal of Mobile and Blended Learning. 2015; 7(3):1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.4018/IJMBL.2015070101
[31] Deegan R. Complex Mobile Learning that Adapts to Learners' Cognitive Load. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL). IGI Global. 2015; 7(1):13-24. DOI: 10.4018/ijmbl.2015010102
[32] Tabuenca B., Kalz M., Drachsler H., Specht M. Time will tell: The role of mobile learning analytics in self-regulated learning. Computers & Education. 2015; 89:53-74. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.08.004
[33] Reychav I., Dunaway M., Kobayashi M. Understanding mobile technology-fit behaviors outside the classroom. Computers & Education. 2015; 87:142-150. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.04.005
[34] Shea P., Bidjerano T. Does online learning impede degree completion? A national study of community college students. Computers & Education. 2014; 75:103-11. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.02.009
[35] Boling E., Holan E., Horbatt B., Hough M., Jean-Louis J., et. al. Using online tools for communication and collaboration: Understanding educators' experiences in an online course. The Internet and Higher Education. 2014; 23:48-55. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2014.07.002
[36] Certificate of State registration No. 2017613078 dated 10.03.2017).
Опубликована
2018-03-30
Как цитировать
БУЛГАКОВ, Владислав Васильевич; МАЛЫЙ, Игорь Александрович. СТРУКТУРНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ МОДЕЛЬ ПОВЫШЕНИЯ УРОВНЯ ТЕОРЕТИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ КУРСАНТОВ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 14, n. 1, p. 268-280, mar. 2018. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/356>. Дата доступа: 29 mar. 2020 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.14.201801.268-280.
Раздел
Образовательные ресурсы и лучшая практика ИТ-образования