Introduction to Informatics as part of the University-wide General Education Curriculum

  • Евгений Карлович Хеннер Пермский государственный национальный исследовательский университет

Аннотация

Рассматривается проблема изучения информатики в вузах в рамках общеобразовательной составляющей учебной программы студентами, которые не специализируются в области компьютерных наук. При этом термин «информатика» понимается в широком смысле, охватывающем всю область компьютерных и информационных наук и использования компьютерных и информационных технологий. Целесообразность такого изучения связана с той ролью, которую играет информатика и информационные технологии во всех сферах жизни и профессиональной деятельности. Несмотря на это, в настоящее время, при отсутствии регламентации содержания образования на уровне ФГОС и формирования образовательных программ на основе расплывчатых формулировок компетенций и практико-ориентированных профессиональных стандартов, в российском университетском образовании наблюдается снижение значимости общеобразовательной составляющей и, в частности, тенденция исключения курса информатики из образовательных программ. В работе показано, что эта тенденция не соответствует задачам формирования информационной культуры, информационно-коммуникационной компетентности и вычислительного мышления современного выпускника университета, и противоречит образовательной политике многих ведущих университетов мира. Описан опыт проведения вводного курса основ информатики, адресованного студентам многих направлений и специальностей, который способствует формированию понимания её важной роли в современном мире, навыков владения информационными технологиями, необходимыми для овладения профессиональными компонентами различных направлений университетского образования, формированию ИКТ-компетентности и вычислительного мышления.

Литература

1. Kolin K.K. Informatics as a science: history and perspectives. Open Education. 2011; 6: 77-88. Available at: https://elibrary.ru/download/elibrary_17883842_18342416.pdf (accessed 01.07.2019. (In Russian)
2. Suhomlin V.A. International Educational Information Technology Standards. Applied Informatics. 2012; 1(37): 33-54. Available at: https://elibrary.ru/download/elibrary_17363662_12544381.pdf (accessed 01.07.2019 (In Russian)
3. Computer Science Curricula: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Computer Science. Association for Computing Machinery (ACM) and IEEE Computer Society. 2013. Joint Task Force on Computing Curricula. DOI:10.1145/2534860.
4. Gaff J.G. General Education Reform in Hong Kong: Leadership for Success. Journal of General and Liberal Education. 2014. 8th Issue. Pp. 1−27. Available at: https://www5.cuhk.edu.hk/oge/oge_media/rcge/Docs/Journal/Issue_08/01_jerrygaff.pdf (accessed 01.07.2019).
5. Van der Wende, M. The Emergence of Liberal Arts and Sciences Education in Europe: A Comparative Perspective. Higher Education Policy. 2011. Vol. 2. Pp. 1-15. DOI: 10.1057/hep.2011.3
6. Haberberger C. A return to understanding: Making liberal education valuable again. Educational Philosophy and Theory. 2018, 50:11, 1052-1059, DOI:10.1080/00131857.2017.1342157
7. Krueger, D., Kumar, K.B. Skill-Specific rather than General Education: A Reason for US–Europe Growth Differences? Journal of Economic Growth. 2004. 9(2), 167–207. Available at: https://link.springer.com/article/10.1023/B:JOEG.0000031426.09886.bd (accessed 01.07.2019)
8. Hobbs R., Ranieri, M., Markus, S., Fortuna, C., Zamora, M. and Coiro, J. 2017. Digital Literacy in Higher Education. A Report. Providence, RI: Media Education Lab. Available at: https://mediaeducationlab.com/sites/default/files/Digital%20Literacy%20in%20HigherEd%202017%20final.pdf (accessed 01.07.2019)
9. Sharpe R., and Beetham H. 2010. Understanding students’ uses of technology for learning: towards creative appropriation. In R. Sharpe, H. Beetham and S. De Freitas (Eds.), Rethinking learning for a digital age: How learners are shaping their own experiences (pp. 85−99). London and New York: Routledge.
10. Sanz L.F., Gómez-Pérez J and Castillo-Martinez A. Analysis of the European ICT Competence Frameworks. In book: Multidisciplinary Perspectives on Human Capital and Information Technology Professionals. Publisher: IGI Global. 2018. 400 pages. Pages 225-245. DOI: 10.4018/978-1-5225-5297-0.ch012
11. Khenner E.K. Formation of ICT competence of students and teachers in the system of continuous education. Moscow. Publishing house “BINOM. Laboratory of knowledge”. 2008. 188 p.(In Russian)
12. Osorio J., and Nieves, J. 2014. Key ICT Competencies within the European Higher Education Area. In: Passey D., Tatnall A. (eds) Key Competencies in ICT and Informatics. Implications and Issues for Educational Professionals and Management. 291−305. ITEM 2014. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 444. Springer, Berlin, Heidelberg
13. Schneckenberg D., and Wildt J. 2006. Understanding the concept of eCompetence for academic staff. In I. Mac Labhrainn, C. McDonald Legg, D. Schneckenberg & J. Wildt (Eds.). Galway: CELT.
14. Barr V., Stephenson C. 2011. Bringing Computational Thinking to K-12: What is Involved and what is the Role of the Computer Science Education Community? ACM Inroads. 2(1), 48-54. Available at: https://www.researchgate.net/publication/247924673 (accessed 01.07.2019).
15. Czerkawski B.C., and Lyman III E.W. Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends 2015. 59 (2): 56−65. DOI:10.1007/s11528-015-0840-3.
16. Tartaro A., Healy C., and Treu K. Computer science in general education: beyond quantitative reasoning. Journal of Computing Sciences in Colleges. 2016. 32(2), 177−184. Available at: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3015091 (accessed 01.07.2019).
17. Huang T., Briggs A. 2009. A unified approach to introductory computer science: can one size fit all? ACM SIGCSE Bulletin - ITiCSE '09. 41 (3). 253−257. DOI:10.1145/1562877.1562956
18. Li T., Wang T. 2012. A unified approach to teach Computational thinking for first year non-CS majors as introductory course. IERI Procedia 2. 498−503. DOI:10.1016/j.ieri.2012.06.123
19. Khenner E., and Semakin I. School subject Informatics (Computer Science) in Russia: Educational Relevant Areas. Transactions on Computing Education. Special issue on computing education in K-12 schools from a cross-national perspective. 2014. 14(2): 14:1−14:10. DOI:10.1145/2602489
20. Lapchik M., Khenner E., Ragulina M., and Semakin I. 2016. Methods of Teaching Informatics. 2016 St-Petersburg. Publishing House “Lan”. 392 c. (In Russian)
21. Barg M., Fekete A., Greening T., Hollands O., Kay J., and Kingston J. Problem-based learning for foundation computer science courses. Computer Science Education. 2000, 10, 1-20. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1076/0899-3408(200008)10:2;1-C;FT109 (accessed 01.07.2019).
22. Tartaro А., and Cottingham H. A problem-based, survey introduction to computer science for majors and non-majors. Journal of Computing Sciences in Colleges. 2014. 30 (2), 164−170. Available at: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2667455 (accessed 01.07.2019).
23. Computing Curricula Information Technology Volume. Curriculum Guidelines for Baccalaureate Degree Programs in Information Technology. Association for Computing Machinery (ACM) and IEEE Computer Society. 2017. Joint Task Force on Computing Curricula. DOI:10.1145/3173161.
Опубликована
2019-12-23
Как цитировать
ХЕННЕР, Евгений Карлович. Introduction to Informatics as part of the University-wide General Education Curriculum. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 15, n. 4, p. 979-983, dec. 2019. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/524>. Дата доступа: 27 feb. 2020 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201904.979-983.
Раздел
ИТ-образование: методология, методическое обеспечение