The results analysis of innovative educational tools use in teacher professional activity

  • Денис Сергеевич Дмитриев Самарский университет

Аннотация

В статье рассматривается одна из актуальных в настоящее время проблем модернизация системы образования – проблема готовности преподавателя к применению инновационных образовательных инструментов в профессиональной деятельности. Проведен анализ практических, теоретико-методологических аспектов научных исследований в рамках применения инновационных средств при реализации профессиональной деятельности. Внимание автора сосредоточено на инструментарии электронных средств обучения и информационных технологий в условиях информационно-образовательной среды и модернизации и цифровизации всей системы образования. Анализ показал, что рассмотренная тематика широко представлена в научных исследованиях профессионального педагогического сообщества. При этом сами инновационные средства, в состав которых включаются электронные средства обучения, превратились из технического инструментария в педагогический. Развитие педагогического инструментария электронного обучения в рамках открытого образования требует интеграции традиционных средств обучения и инновационных. Вместе с тем, независимо от вида и типа инновационного инструментария возрастает потребность в грамотной реализации применения данных педагогических инструментов в образовательных организациях. Данный тезис подтверждается рядом задач: необходимость определения результативной характеристики, обеспечивающей успешную самореализацию преподавателя в профессиональной деятельности; необходимость наличия научно обоснованной структуры результативной характеристики; необходимость определения методологических основ формирования результативной характеристики; необходимость разрешения противоречия между тенденцией реализации инновационных подходов в образовательной организации и неготовностью преподавателя к решению данных инновационных задач. Также в ходе проведенного анализа результатов исследований в области профессионального образования приходим к выводу, что готовность, как результативная характеристика, – по своей сути представляется более широким понятием, чем компетентность. Автор приходит к выводу, что готовность включает компетентность в свою структуру.

Литература

1. Klimov A.A., Zarechkin E.Yu., Kupriyanovsky V.P. Effects of Digitalisation on the System of Vocational Education and Training // International Scientific Journal "Modern Information Technologies and IT Education", [S.l.], Vol. 15. N. 2. P. 468-476. Available at: http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/545 (accessed 01.11.2019).
2. Seethal K., Menaka B. Digitalization Of Education In 21ST Century: A Boon Or Bane // International Journal for Research in Engineering Application & Management. Special Issue // ICDOMP’19. 2019. P. 140-143. DOI: 10.18231 / 2454-9150.2019.0436.
3. Schoeman J., Allan C., Finlayson C. M. Exploring the Multiple Meanings of Adaptive Management: A Case Study of the Lachlan Catchment in the Murray – Darling Basin (Article) // Environmental Management. 2019. Vol. 64. Issue 4. Pp. 470-482. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85073184558&doi=10.1007%2fs00267-019-01203-5&partnerID=40&md5=c9db0ee686625d2703eabe9bd2beb0da (accessed 01.11.2019).
4. Zainuddin Z., Perera C.J. Supporting students ’self-directed learning in the flipped classroom through the LMS TES BlendSpace // (2018) On the Horizon. 2018. Vol., 26 (4). Pp. 281-290. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85055443605&doi=10.1108%2fOTH-04-2017-0016&partnerID=40&md5=e1b1bcc403ccc7f10dd560716512d80a (accessed 01.11.2019).
5. Smith P.D., Mays, K.A. Dental Students' Non-Clinical Learning During Community-Based Experiences: A Survey of U.S. Dental Schools // Journal of dental education. 2019. Vol. 83 (11). Pp. 1289-1295. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85074378640&doi=10.21815%2fJDE.019.130&partnerID=40&md5=3be7d1d2b37fc21c5b9dd534c1b01d93 (accessed 01.11.2019).
6. Cantabella M., López B., Caballero A., Muñoz A. Analysis and evaluation of lecturers ’activity in Learning Management Systems: Subjective and objective perceptions // Interactive Learning Environments. 2018. Vol. 26 (7). Pp. 911-923. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85041111276&doi=10.1080%2f10494820.2017.1421561&partnerID=40&md5=5737260cba5468e3ffb5a315a4ad0fe0 (accessed 01.11.2019).
7. Dwivedi A., Dwivedi P., Bobek S., Sternad Z.S. Factors affecting students ’engagement with online content in blended learning // Kybernetes. 2019. Vol. 48 (7). Pp. 1500-1515. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85067886972&doi=10.1108%2fK-10-2018-0559&partnerID=40&md5=1306701c7a174eb5ed532e51ad2d5b9a (accessed 01.11.2019).
8. Adaev I.A. Designing a model of the professional competencies forming process in future chemistry teachers using information technology // Bulletin of the Chuvash State Pedagogical University. 2014. No. 2 (82). P. 129-135. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21599946 (accessed 01.11.2019).
9. Krasilova I.E. Educational community means of the future foreign teachers communicative competence development // Philological Sciences. Questions of theory and practice. 2014. No. 10-1 (40). P. 116-119. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=22031903 (accessed 01/01/2019).
10. Vyunova N.I., Krivotulova E.V., Povolyaeva S.I. Risks in the teacher professional activity: emotional aspect // Bulletin of the Voronezh State University. Ser.: Problems of higher education. 2014. No. 1. P. 28–32. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21472376 (accessed 01.11.2019).
11. Grushevsky S.S. Express training technology model of innovative teachers computer didactics environment // Historical and socio-educational thought. 2014.Vol. 6. No. 5. P. 97-101. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=22548645 (accessed 01/01/2019).
12. Belov S.A. The formation of university students IT competence communicative component by means of an educational blog: monograph. Barnaul: Publishing House of Altai State University, 2015. 164 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=20113592 (accessed 01.11.2019).
13. Deeva S.A. Vocational training future teachers readiness to the modern educational technologies use of // Bulletin of the Chelyabinsk State Pedagogical University. 2013. No. 12. P. 35–40. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21079949 (accessed 01/01/2019).
14. Varzhavinova S.I., Irkhin V.N. The technology of future teachers algorithmic culture formation in the distance learning process // Bulletin of Tver State University. Ser.: Pedagogy and psychology. 2012. No. 1. P. 166 - 171. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17791835 (accessed 01.11.2019).
15. Strekalova N.B. Environmental approach as a factor in humanitarian specialties students information and communication competence formation: abstract of thesis. ... cand. ped. sciences. Samara, 2009. 25 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=15937755 (accessed 01/01/2019).
16. Strekalova N.B. Students independent work quality management in an open information and educational environment: abstract ... doc. ped Samara, 2017. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=30443598 (accessed 01.11.2019).
17. Strekalova N.B. Cloud technologies in the professional training of modern specialists // Scientific dialogue. 2015. No. 7 (43). S. 63-74. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=23760080 (accessed 01.11.2019).
18. Sergeev Yu.N. The primary school teachers information and communication competence development in the continuing education system: abstract of thesis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Belgorod, 2013. 23 p.
19. Miller A.V. Teachers IT competence formation by means of electronic educational resources in the additional professional education conditions: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. SPb., 2015. 220 p.
20. Shlykova A.I. Future bachelors IT competence formation in distance learning conditions (on the direction example 031600 “Advertising and public relations”): dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Makhachkala, 2014. 161 p.
21. Shlykova A.I. Bachelors IT competence model formation of in the direction "advertising and public relations" // World of Science, Culture, Education. 2013. No. 6 (43). P. 100-102. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21158961 (accessed 01/01/2019).
22. Batakov B.L. Undergraduate students general professional training with the computer information educational system use: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Izhevsk, 2014. 202 p.
23. Batakov N.V., Batakov B.L. University students learning process individualization issue // Scientific-pedagogical review. 2016. No. 1 (11). P. 69-72. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=25646747 (accessed 01/01/2019).
24. Guzueva E.R., Vezirov T.G. Future bachelors professional competence model formation using educational online portals // World of Science, Culture, Education. 2014. No. 2 (45). P. 6-8. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21507065 (accessed 01.11.2019).
25. Eremeeva S.P. The university students educational process design by distance technologies means: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Chelyabinsk, 2013. 173 p.
26. Karpova O.L., Eremeeva S.P. The educational process design based on the distance technologies use // Siberian Pedagogical Journal. 2013. No. 4. P. 212-216. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=20171978 (accessed 01.11.2019).
27. Murtayeva I.I. Formation the university specialists information culture in social work field of: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. M., 2012. 209 p.
28. Nikitenko O.A. Foreign language teachers integrative basis formation in the non-linguistic university magistracy by the information and communication technologies: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. St. Petersburg, 2013. 276 p.
29. Sedova T.P. The teachers readiness formation for the electronic teaching tools development and use // TSU Vector Science. 2010. No3 (13). P. 344-349. Available at: http://edu.tltsu.ru/sites/sites_content/site1238/html/media61853/088-Sedova.pdf (accessed 01.11.2019).
30. Agakhanova R.A. Formation of an automobile-road university students professional competence on the e-learming basis: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Makhachkala, 2012. 152 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=19286962.
31. Pecherskaya EP Trends in the lifelong education development in a global competitive environment // News of the SSEU Control Systems Institute. 2012. No. 1-2 (4-5). P. 6–12. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18806635 (accessed 01.11.2019).
32. Shikhmurzaeva A.B. The formation of undergraduate students IT competence in the information and pedagogical environment conditions (profile "Informatics"): dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Makhachkala, 2015.185 s.
33. Shikhmurzaeva A.B., Vezirov T.G. Electronic educational resources in the future teacher education bachelors IT competence development // World of Science, Culture, Education. 2013. No. 6 (43). P. 122-123. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21158968 (accessed 01.11.2019).
34. Shakhbanova K.A. Preparation of a future specialist technician for the information technology use in professional activities: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Makhachkala, 2012. 153 s.
35. Zaitseva O.N. Distance learning technology in the universities medical specialties students organizing the independent work process (the mathematical disciplines study example): dis. ... cand. ped Sciences: 13.00.08. Eagle, 2013.170 s.
36. Kuzminykh T.V. Formation of future state civil and municipal employees competence in the information and communication technologies field: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Cheboksary, 2012. 217 p.
37. Belyaeva E.B. Students cognitive interest development by the information and communication technologies basis of: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Chelyabinsk, 2015. 177 p.
38. Belyaeva E.B. Diagnosis of the foreign language cognitive interest development levels by the information and communication technologies // Modern problems of science and education. 2015. No. 1-1. P. 1109. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=25324801 (accessed 01.11.2019).
39. Orazalina Z.Z. Formation of university teacher technological readiness to use the virtual educational environment by credit training technology (the Republic of Kazakhstan example): dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Barnaul, 2015. 248 p.
40. Goryachikh A.I. Motivational program-targeted approach to the teachers and students joint activities organization by information and communication technologies: dis. ... cand. ped. sciences: 13.00.08. Barnaul, 2015. 173 p.
41. Solovova N.V., Kurylenko L.V., Rudneva T.I. University teacher activities: professionalism basis. Samara: Samara University Publishing House, 2009. 380 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=23338742 (accessed 01.11.2019).
42. Tatur Yu.G. Competence in the structure of the training specialists quality model // Higher education today. 2004. No3. P. 20–26. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21823723 (accessed 01.11.2019).
Опубликована
2019-12-23
Как цитировать
ДМИТРИЕВ, Денис Сергеевич. The results analysis of innovative educational tools use in teacher professional activity. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 15, n. 4, p. 1002-1013, dec. 2019. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/553>. Дата доступа: 27 feb. 2020 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201904.1002-1013.
Раздел
E-learning, информационные технологии в образовании