Преподавание программирования в условиях пандемии COVID-19

обобщения опыта

Аннотация

В статье описывается опыт преподавания дисциплины "Программирование на языке Java" в условиях пандемии COVID-19. Учебные предметы, связанные с программированием, традиционно предполагают в учебном плане большое количества часов для организации контактной работы преподавателя со студентами, изучающими данный предмет. Ввод дисциплины "Программирование на языке Java" в учебный план совпал с началом пандемии, в связи с этим необходимо было выбрать средства и технологии для. коммуникации преподавателей со студентами. В течении 2020-2021 учебного года и в зимнем семестре 2021-2022 учебного года данная дисциплина преподавалась как смешанном, так и в дистанционном форматах. Нами был накоплен как педагогический опыт работы в условиях пандемии, так и опыт использования новых ИТ технологий в образовании для обучения программированию. В статье дан обзор ИТ технологий и сервисов для организации онлайн взаимодействия с обучаемыми, описываются апробированные лично нами технологии, их достоинства и недостатки, ставятся исследовательские вопросы, связанные с качеством преподавания дисциплин, связанных с программированием в условиях смешанного и дистанционного обучения и делаются выводы о путях их усовершенствования.

Сведения об авторах

Natalya Valentinovna Zorina, МИРЭА – Российский технологический университет

старший преподаватель кафедры инструментального и прикладного программного обеспечения, Институт информационных технологий

Vladimir Vladimirovich Litvinov, МИРЭА – Российский технологический университет

ассистент кафедры инструментального и прикладного программного обеспечения, Институт информационных технологий

Литература

1. Zinurova R.I., Nikitina T.N. Digital Environment of Higher Education in Russia: Objective Conditions and Subjective Perception of Distance Learning by Students in a Situation of Increasing Risks. Bulletin of Kemerovo State University. Series: Political, Sociological and Economic sciences. 2021; 6(1):45-57. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.21603/2500-3372-2021-6-1-45-57
2. Alemany-Arrebola I., Rojas-Ruiz G., Granda-Vera J., Custodio Mingorance-Estrada Á. Influence of COVID-19 on the perception of academic self-efficacy, state anxiety, and trait anxiety in college students. Frontiers in Psychology. 2020; 11:570017. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.570017
3. Tuzikov A.R. Forced "onlainization" of higher education in Russia through the prism of students’ opinions. Upravlenie ustojchivym razvitiem = Managing Sustainable Development. 2021; (4):89-98. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=46615450 (accessed 14.08.2021). (In Russ., abstract in Eng.)
4. Kazakova E.I., Kondrakova I.E., Proekt Yu.L. Transition to emergency distance learning amid COVID-19 pandemic through the lens of students’ subjective experience of the transformation of university learning environment. The Education and Science Journal. 2021; 23 (8):111-146. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-8-111-146
5. Zorin L.B., Zorina N.V. Summarizing the experience of the university's transition to new learning formats during the COVID-19 pandemic. Original'nye issledovanija = Original Research. 2021; 11(9):174-178. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=46985044 (accessed 14.08.2021). (In Russ., abstract in Eng.)
6. Barabash O., Sknarev D., Maslova I., Bereznyatskaya M., Prakhova A. Online education in new period of sustainable development after the pandemic. E3S Web of Conferences. 2021; 244:11053. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202124411053
7. Droit-Volet S., Gil S., Martinelli N., Andant N., Clinchamps M., Parreira L., et al. Time and COVID-19 stress in the lockdown situation: Time free, "Dying" of boredom and sadness. PLoS ONE. 2020; 15(8):e0236465. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236465
8. Aleshkovskiy I.A., Gasparishvili A.T., Krukhmaleva O.V., Narbut N.P., Savina N.E. Russian University Students about Distance Learning: Assessments and Opportunities. Vysshee obrazovanie v Rossii = Higher Education in Russia. 2020; 29(10):86-100. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-10-86-100
9. Luyt I. Bridging Spaces: Cross-Cultural Perspectives on Promoting Positive Online Learning Experiences. Journal of Educational Technology Systems. 2013; 42(1):3-20. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.2190/ET.42.1.b
10. Kruglyk V., Bukreiev D., Chornyi P., Kupchak E., Sender A. Discord platform as an online learning environment for emergencies. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2020; 8(2):13-28. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.32919/uesit.2020.02.02
11. Cirucci A.M. First person paparazzi: Why social media should be studied more like video games. Telematics and Informatics. 2013; 30(1):47-59. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2012.03.006
12. Gerber S., Scott L. Gamers and gaming context: Relationships to critical thinking. British Journal of Educational Technology. 2011; 42(5):842-849. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01106.x
13. Kowert R., Domahidi E., Quandt T. The relationship between online video game involvement and gaming-related friendships among emotionally sensitive individuals. Cyberpsychology, Behavior, And Social Networking. 2014; 17(7):447-453. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2013.0656
14. Zorina N.V., Panchenko V.M. Opisanie ob"ekta modelirovaniya dlya postanovki ehksperimenta po ocenivaniyu rezul'tatov deyatel'nosti obuchaemogo po dannym programm edinichnogo ehksperimenta [Description of the modeling object for setting up an experiment to evaluate the results of the student's activity according to the data of the programs of a single experiment]. Internauka. 2017; (11-1):25-27. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=29457632 (accessed 14.08.2021). (In Russ.)
15. Zorina N.V., Panchenko V.M., Zorin A.L. Intellektual'nyj analiz obrazovatel'nyh dannyh: retrospektiva i perspektivy razvitija [Educational data mining: retrospective and development prospects]. Nauchnaja diskussija: voprosy matematiki, fiziki, himii, biologii = Scientific discussion: questions of mathematics, physics, chemistry, biology. 2017; (5-6):42-52. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=29358914 (accessed 14.08.2021). (In Russ.)
16. Sorokin S.E. Russian universities after the pandemic: ways of transformation. Logos et Praxis. 2021; 20(1):23-30. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.15688/lp.jvolsu.2021.1.3
17. Novikova E.Yu. Paradigms of E-education in Russia: Approaches and Practices. Law and Education. 2020; (6):32-41. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=42902401 (accessed 14.08.2021). (In Russ., abstract in Eng.)
18. Frolova E.V., Rogach O.V., Ryabova T.M. Benefits and risks of switching to distance learning in a pandemic. Perspektivy nauki i obrazovania = Perspectives of Science and Education. 2020; 48(6):78-88. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.32744/pse.2020.6.7
19. Minaev A.I., Isaeva O.N., Kiryanova E.A., Gornov V.A. Features of the university organization in a Pandemic. Modern problems of science and education. 2020; (4):1. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.17513/spno.29858
20. Lacave C., Molina A.I. The Impact of COVID-19 in Collaborative Programming. Understanding the Needs of Undergraduate Computer Science Students. Electronics. 2021; 10(14):1728. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.3390/electronics10141728
21. Nouri J., Zhang L., Mannila L., Norén E. Development of computational thinking, digital competence and 21st century skills when learning programming in K-9. Education Inquiry. 2020; 11(1):1-17. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2019.1627844
22. Molina A.I., Gallardo J., Redondo M.Á., Bravo C. Assessing the Awareness Mechanisms of a Collaborative Programming Support System. DYNA. 2015; 82(193):212-222. (In Eng.) DOI: http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v82n193.53497
23. Blanco G., et al. Understanding the social evolution of the Java community in Stack Overflow: A 10-year study of developer interactions. Future Generation Computer Systems. 2020; 105:446-454. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1016/j.future.2019.12.021
24. Dann C.E. Blended Learning 3.0: Getting Students on Board. In: Ed. by V. Uskov, R. Howlett, L. Jain, L. Vlacic. Smart Education and e-Learning 2018. KES SEEL-18 2018. Smart Innovation, Systems and Technologies. 2019; 99:214-223. Springer, Cham. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-92363-5_20
25. Kacetl J., Semradova I. Reflection on blended learning and e-learning – case study. Procedia Computer Science. 2020; 176:1322-1327. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.09.141
Опубликована
2021-09-30
Как цитировать
ZORINA, Natalya Valentinovna; LITVINOV, Vladimir Vladimirovich. Преподавание программирования в условиях пандемии COVID-19. Современные информационные технологии и ИТ-образование, [S.l.], v. 17, n. 3, p. 771-780, sep. 2021. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/780>. Дата доступа: 29 may 2024 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.17.202103.771-780.
Раздел
Е-learning, информационные технологии в образовании