РАЗРАБОТКА ПОДХОДА ДЛЯ ПОЛУЧЕНИЯ АВТОМАТИЗИРОВАННОГО РЕШЕНИЯ ФОРМИРОВАНИЯ УЧЕБНОГО ПЛАНА

Аннотация

Моделирование учебного процесса способствует эффективному управлению в образовательной системе. Одной из важнейших задач в планировании учебного процесса является автоматизированное проектирование учебного плана с учетом накладываемых ограничений и требований, заданных образовательным стандартом и вузом в соответствии с компетентностным подходом. Несмотря на значительное количество исследований, посвященных решению этой проблемы, системная постановка её решения отсутствует. Разработанный в статье подход к получению такого решения основан на взаимосвязи дисциплин, компетенций и преподавателей. Особенности подхода связаны с необходимостью формализации и обобщения слабоструктурированных данных, обработка которых возможна на основе современных методов принятия решений в условиях исходной неопределенности. Предложены подходы к решению этих проблем. На основе полученного набора компетенций профиля направления построена модель формирования учебного плана, являющаяся задачей многокритериальной оптимизации.

Сведения об авторах

Анна Владимировна Зыкина, Омский государственный технический университет

доктор физико-математических наук, профессор, заведующий кафедрой прикладной математики и фундаментальной информатики

Ольга Николаевна Канева, Омский государственный технический университет

кандидат физико-математических наук, доцент, кафедра прикладной математики и фундаментальной  информатики

Виктория Васильевна Мунько, Омский государственный технический университет

аспирант, кафедра прикладной математики и фундаментальной  информатики

Литература

[1] Gusyatnikov V.N., Bezrukov A.I., Sokolova T.N., Kayukova I.V. Information technology to assess the level of competence in the educational process. Proceedings of the 9th International Conference on Application of Information and Communication Technologies (AICT). Rostov on Don, 2015, pp. 473-476. DOI: 10.1109/ICAICT.2015.7338604
[2] Viriansky Z.Y., Raychuk Y.A. Quality assurance in education at the stage of curriculum development. Proceedings of the IV Forum Strategic Partnership of Universities and Enterprises of Hi-Tech Branches (Science. Education. Innovations). St. Petersburg, 2015, pp. 86-87. DOI: 10.1109/IVForum.2015.7388262
[3] Rongrong R., Gang X., Linan G. A model for university counselor's competence evaluation based on GIOWA operator. Proceedings of 2010 Chinese Control and Decision Conference. Xuzhou, 2010, pp. 1845-1848. DOI: 10.1109/CCDC.2010.5498651
[4] Sibikina I.V., Kvyatkovskaya I.Yu. Construction of linguistic scales with the purpose of revelation of important disciplines developing the competence. Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Management, Computer Science and Informatics. 2012; 2:182-186. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17839442 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[5] Viriansky Z.Y., Rauchuk Y.A., Shaposhnikov S.O. Uncertainty account in development of the curriculum for targeted specialists. Proceedings of 2016 IEEE V Forum Strategic Partnership of Universities and Enterprises of Hi-Tech Branches (Science. Education. Innovations). St. Petersburg, 2016, pp. 19-20.
DOI: 10.1109/IVForum.2016.7835841
[6] Migunova L.G., Kuregyan A.L., Vorontsova E.S. Optimization of multi-educational learning paths. Proceedings of the 11th International Forum on Strategic Technology (IFOST). Novosibirsk, 2016, pp. 483-486. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=29766307 (accessed 26.09.2018).
[7] Hrmo R., KriStofiaková L., Miština J. Building a quality system of technical and vocational education in Slovakia towards a European labour market. Proceedings of 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Florence, 2015, pp. 237-243. DOI: 10.1109/ICL.2015.7318032
[8] May D., Ossenberg P. ModellING competences: Developing a holistic competence model for engineering education. Proceedings of 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Dubai, 2014, pp. 936-944. DOI: 10.1109/ICL.2014.7017902
[9] Fionova L.R., Zolotova T.A. The development of the information system components for teaching management on the base of competence approach. Informatizaciya obrazovaniya i nauki. 2011; 4:14-28. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17280936 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[10] Naykhanova D.V., Dambaeva S.V. Methods and decision-making algorithms in the management of the educational process in conditions of uncertainty. Ulan-Ude: VSSTU, 2004. 163 p. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=19931740 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[11] Lavlinskaya O.Yu., Kurchenkova T.V. Decision-making models in a problem of synthesis of the curriculum. The bulletin of Voronezh Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia. 2009; 1:136-143. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11780755 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[12] Sedelmaier Y., Landes D. Evaluating didactical approaches based upon students' competences. Proceedings of 2016 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Abu Dhabi, 2016, pp. 527-536. DOI: 10.1109/EDUCON.2016.7474603
[13] Pérez J., Vizcarro C., García J., Bermúdez A., Cobos R. Development of Procedures to Assess Problem-Solving Competence in Computing Engineering. IEEE Transactions on Education. 2017. 60(1):22-28. DOI: 10.1109/TE.2016.2582736
[14] Kernosov M.A., Mikhnova A.V., Imshenetsky D.A. Flexible set-theoretic model of curriculum for the planning and control subsystem of information and analysis system of university. Radio Electronics, Computer Science, Control. 2013; 1:66-71. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=19397460& (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[15] Sukhomlin V.A., Zubareva E.V. Standardization of IT-Education Based on Curriculums at the Present Stage. V. Sukhomlin, E. Zubareva, M. Shneps-Shneppe (Eds.) Proceedings of the XI International Scientific-Practical Conference “Modern Information Technologies and IT-Education” (SITITO 2016). Moscow, Russia (November 25-26, 2016). CEUR Workshop Proceedings. 2016; 1761:40-46. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-1761/paper04.pdf (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[16] The design of the main educational programs of the university in the implementation of the level of training on the basis of federal state educational standards. S.V. Korshunov (Ed.) M.: MIPK BMSTU, 2010. 212 p. (In Russian)
[17] Kurilova O.L. Application of Genetic Algorithm for Curriculum Optimization. Information and Control Systems. 2013; 3:84-92. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=19082719 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[18] Pugachev V.M., Gazenaur E.G. The role of information technology in science and education. Bulletin of the Kemerovo State University. 2009; 3:31-35. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=13979272 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[19] Friedman O.V. Analysis software for automating development of educational plans of the university. Proceedings of the Kola Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. 2015; 3(29):162-175. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=25794485 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[20] Kharitonov I.M. the study plan forming algorithm based on the study discipline formalized presentation procedure (by the example of "system simulation" discipline). Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Management, Computer Science and Informatics. 2011; 2:178-185. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=16457508 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[21] Shishkanova T.A. Development of a methodology for constructing an automated learning management system. Gorny Informatsionno-Analiticheskiy Byulleten (nauchno-teknicheskii zhurnal) = Mining Informational and Analytical Bulletin (scientific and technical journal). 2011; S6:518-529. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=17253300 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[22] Zykina A., Kaneva O., Krejdunova V. Optimizing learning management system in high school. V. Sukhomlin, E. Zubareva, M. Shneps-Shneppe (Eds.) Proceedings of the XI International Scientific-Practical Conference “Modern Information Technologies and IT-Education” (SITITO 2016). Moscow, Russia (November 25-26, 2016). CEUR Workshop Proceedings. 2016; 1761:64-72. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-1761/paper08.pdf (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[23] Zeer E.F. Competence-based approach to education. The Education and Science Journal. 2005; 3:27-40. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=11530521 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[24] Zykina A.V., Kaneva O.N., Munko V.V. Algorithm of determining the competence of educational programs of higher education. Informational Bulletin of the Omsk Scientific and Educational Center of Omsk State Technical University and the IM SB RAS in the field of mathematics and computer science. 2018; 2(1):74-77. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=35449425 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
[25] Kaneva O.N., Akimova K.A., Sharun I.V. Development of an algorithm for finding semantic proximity between competences. Informational Bulletin of the Omsk Scientific and Educational Center of Omsk State Technical University and the Institute of Mathematics and Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences in the field of mathematics and computer science. 2017; 1(1):155-156. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=29860560 (accessed 26.09.2018). (In Russian)
Опубликована
2018-12-10
Как цитировать
ЗЫКИНА, Анна Владимировна; КАНЕВА, Ольга Николаевна; МУНЬКО, Виктория Васильевна. РАЗРАБОТКА ПОДХОДА ДЛЯ ПОЛУЧЕНИЯ АВТОМАТИЗИРОВАННОГО РЕШЕНИЯ ФОРМИРОВАНИЯ УЧЕБНОГО ПЛАНА. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 14, n. 4, p. 931-937, dec. 2018. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/460>. Дата доступа: 18 aug. 2019 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.14.201804.931-937.
Раздел
Исследования и разработки в области новых ИТ и их приложений