Модернизация методических систем преподавания математических дисциплин на основе GeoGebra

Аннотация

В центре внимания данной статьи вопросы модернизации методических систем преподавания математических дисциплин, изучаемых студентами IT-направлений. Раскрыты возможности инструментального средства GeoGebra, имеющие значение для повышения качества математической подготовки будущих IT-специалистов в контексте реализации дидактического принципа наглядности и включения студентов в исследовательскую, проектную деятельность. Представлено модульное содержание дисциплины по выбору студентов «Инструментальные методы GeoGebra», разработанное в опоре на технологические процедуры проектирования содержания обучения и позволяющее по-новому использовать вычислительные и графические возможности GeoGebra в практике преподавания математических дисциплин. Особое внимание уделяется практическим аспектам использования GeoGebra при решении сюжетных, прикладных задач, связанных с применением активных приёмов и методов обучения математическим дисциплинам, ростом творческой и интеллектуальной активности студентов при работе с темами, требующих визуализации математических понятий и объектов. Выделенs условия методически целесообразного включения Geogebra в практику преподавания математических дисциплин для подготовки IT-специалистов и модернизации уже функционирующих методических систем преподавания математических дисциплин. Последовательность этапов проектировочно-педагогической деятельности по модернизации методических систем преподавания математических дисциплин, разработанная и реализованная авторами, способствует совершенствованию практики интеграции информационных и педагогических технологий, активизации учебно-познавательной деятельности будущих IT-специалистов, освоению новых инструментальных средств, в том числе для применения в будущей профессиональной деятельности.

Сведения об авторах

Dmitry Anatolevich Vlasov, Российский экономический университет им. Г. В. Плеханова

доцент кафедры математических методов в экономике, кандидат педагогических наук, доцент

Alexander Valerievich Sinchukov, Российский экономический университет им. Г. В. Плеханова

доцент кафедры высшей математики, кандидат педагогических наук, доцент

Литература

[1] Mukhanov S.A., Britvina V.V., Mukhanova A.A. Using Wolfram CDF Technology in the Study of Nonlinear Oscillations. System Technologies. 2018; (1):23-26. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=35007067 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[2] Aslanov R.M. Belyaeva E.V., Mukhanov S.A. Information Technologies of Automated Generation of Tasks on the Differential Equations. Science and School. 2015; (4):162-167. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=24118823 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[3] Aslanov R.M., Ignatova O.G. Electronic Training and its Role in Teaching Mathematical Disciplines. In: Mironova S.V. (ed.) Proceedings of the International Scientific Conference "Development potential of educational web-technologies". Arzamas, UNN; 2018. p. 243-246. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=35024007 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[4] Monakhov V.M., Tikhomirov S.A. Evolution of the Methodical System of E-learning. Yaroslavl Pedagogical Bulletin.2018; (6):76-88. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.24411/1813-145X-2018-10230
[5] Bahtina O.I., Monakhov V.M. The Theoretical Basis of the Functioning of the Methodical System of Electronic Education. The Moscow University Bulletin. Series 20. Pedagogical Education. 2018; (4):43-57. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=36604537 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[6] Monakhov V.M. Problems of Modern Didactics in the Present of a New Information Educational Environment and the Distributed Content. Pedagogical Journal of Bashkortostan. 2018; (1):13-19. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.21510/1817-3292-2018-1-13-19
[7] Falileeva M.V., Dyupina A.E. GeoGebra as Tools of Teaching the Course "Elementary Mathematics". In: Khenner E.K. (ed.) Proceedings of the International Scientific Conference "Teaching Mathematics and Computer Science in High School". Perm, PSU; 2017. p. 88-92. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29943037 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[8] Ziatdinov R., Rakuta V.M. Dynamic Geometry Environments as a Tool for Computer Modeling in the System of Modernmathematics Education. European Journal of Contemporary Education. 2012; 1(1):93-100. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=17926006 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[9] Radović S. Teaching Materials "Surface Area of Geometric Figures" Created Using the Software Package GeoGebra. European Journal of Contemporary Education. 2013; 4(2):72-80. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=19406232 (accessed 09.11.2019). (In Eng.)
[10] Erilova E.N. Implementation of the Cognitive-visual Approach Using Geogebra Interactive Geometry Software. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series Humanitarian and Social Sciences. 2015; (1):144-149. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=23088802 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[11] Vendina A.A., Kirichek K.A. Mathematical experiment in the program of GeoGebra as one of the forms of implementation of the interactive teaching method (on the example of preparing students of a pedagogical high school). Mir Nauki, Kultury, Obrazovaniya = World of Science, Culture and Education. 2019; (1):272-276. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=37247438 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[12] Horzum T., Ünlü M. Pre-Service Mathematics Teachers' Views about GeoGebra and Its Use. Acta Didactica Napocensia. 2017; 10(3):77-89. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.24193/ADN.10.3.8
[13] Kalinina E.S. Goal setting in Practice-oriented Teaching of Mathematical and Natural Science Disciplines in Higher Education Institutions of EMERCOM of Russia. Sovremennoe obrazovanie: soderzhanie, tekhnologii, kachestvo = Modern education: Content, Technology, Quality. 2019; 1:426-428. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=38940111 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[14] Kalinina E.S. Integrative approach in teaching to mathematical and natural science disciplines in higher educational establishments of EMERCOM of Russia. Sovremennoe obrazovanie: soderzhanie, tekhnologii, kachestvo = Modern education: Content, Technology, Quality. 2018; 1:86-89. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=34995722 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[15] Kalinina E.S. Integrative Approach to the Teaching Process on Mathematical Disciplines in Higher Educational Establishments of EMERCOM of Russia. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Universiteta Gosudarstvennoi Protivopozharnoi Sluzhby MCHS Rossii. 2017; (2):187-193. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30508204 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[16] Karasev P.A., Chaikovskaya L.A. Improvement of higher education programs in the context of modern market requirements of educational services and professional communities. Economics and management: problems, solutions. 2017; 3(2):3-9. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=29007155 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[17] Aslanov R.M., Ignatova O.G. The main components of the training system for the elements of mathematical analysis using ICT. In: Mordkovich A.G. (ed.) Proceedings of the International Scientific Conference "The concept of the development of mathematical education: problems and ways of implementation". Kaluga, TRP; 2015. p. 198-202. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=24937496 (accessed 09.11.2019). (In Russ.)
[18] Mukhanov S.A., Mukhanova A.A., Nizhnikov A.I. The Use of Information Technologies for the Individualization of Teaching Mathematics on the Example of the Theme: "Differential Equations". Bulletin of the Moscow City Pedagogical University. Informatics and Informatization of Education. 2018; (1):72-77. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=32808941 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[19] Bykanova O.A., Filippova N.V., Marchuk A.D. Project-research activity of senior pupils on the basis of interdisciplinary integration as a way to professional self-determination. Modern Science: actual problems of theory and practice. Series of "Humanities". 2019; (4):55-58. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=38472412 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[20] Likhachev G.G., Sukhorukova I.V. Computer modeling and mathematical support of economic and social problems. Economic Analysis: Theory and Practice. 2003; (5):60-62. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=9448297 (accessed 09.11.2019). (In Russ.)
[21] Mukhanov S.A., Nizhnikov A.I. Proektirovanie uchebnogo kursa [Design of the training course]. Pedagogicheskaya informatika = Pedagogical Informatics. 2014; (4):39-46. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=23029398 (accessed 09.11.2019). (In Russ.)
[22] Tikhomirov N.P., Tikhomirova T.M., Sukiasyan A.G. Risks Theory Advanced. Moscow, RUE; 2019. (In Eng.)
[23] Tikhomirov N.P., Maksimov D.A., Shcherbakov A.V. Using the methods of risk theory in the development and verification of forecasts. Innovacii na osnove informacionnyh i kommunikacionnyh tekhnologij = Innovation based on information and communication technologies. 2010; (1):580-582. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21210834 (accessed 09.11.2019). (In Russ.)
[24] Tikhomirova T.M., Sukiasyan A.G. Еconometrics Advanced: Discrete Choice Models. Moscow, RUE; 2018. (In Eng.)
[25] Drushlyak M. Computer tools "Trace" and "Locus" in dynamic mathematics software. European Journal of Contemporary Education. 2014; 10(4):204-214. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: https://doi.org/10.13187/ejced.2014.10.204
[26] Mukhanov S.A., Mukhanova A.A. Using the Wolfram | Alpha Service when Modeling Probabilistic Experiments. Modern Pedagogical Education. 2019; (2):67-69. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=37101428 (accessed 09.11.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[27] Karasev A.A., Shklyaev A.E., Kokorev A.I., Myakota D.G., Mustafin M.R. The Development of Human Capital in Conditions of the Fourth Industrial Revolution. Drukerovskij vestnik. 2018; (5):48-61. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: http://dx.doi.org/10.17213/2312-6469-2018-5-48-61
[28] Kulapov M.N., Varfolomeev V.P., Karasev P.A. Technological Aspects of the Control Theory Innovative Processes: System Analysis and Approaches to Modeling. Drukerovskij vestnik. 2018; (3):82-100. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: http://dx.doi.org/10.17213/2312-6469-2018-3-82-100
[29] Chiriacescu F.-S., Chiriacescu B., Miron C. Didactic Instrument Developed in GeoGebra for the Determination of the Coordinates of an Earthquake Based on an Inquiry Based Learning Method. In: International Scientific Conference eLearning and Software for Education. 2019; 1:481-488. Bucharest: "Carol I" National Defence University. (In Eng.) DOI: http://doi.org/10.12753/2066-026X-19-063
[30] Saha R.A., Ayub A.F.M., Tarmizi R.A. The Effects of GeoGebra on Mathematics Achievement: Enlightening Coordinate Geometry Learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2010; 8:686-693. (In Eng.) DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.095
Опубликована
2020-05-25
Как цитировать
VLASOV, Dmitry Anatolevich; SINCHUKOV, Alexander Valerievich. Модернизация методических систем преподавания математических дисциплин на основе GeoGebra. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 16, n. 1, p. 187-197, may 2020. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/579>. Дата доступа: 02 dec. 2020 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.16.202001.187-197.
Раздел
E-learning, информационные технологии в образовании