Возможности искусственного интеллекта в развитии третьей миссии университетов

Аннотация

Одной из основных целей современного развития университетов в мире является содействие социальному, культурному и экономическому развитию общества, в котором эти учебные заведения функционируют посредством создания, внедрения, расширения, распространения и использования новых знаний, налаживания прямых взаимосвязей с регионом и всеми его составляющими, что, в свою очередь, служит основанием для развития самого образования, основанного на проектах по решению реальных проблем. При этом оценка вовлеченности вуза в решение актуальных проблем региона проводится на базе теоретических конструкций, моделей и критериев, формирующих «признаки (индикаторы) успешности». Такой подход укрепляет позицию вуза как движущей силы инноваций и развития региона любого уровня, причем одну из главных ролей здесь может сыграть сетевое развитие университетов, опирающееся на интеллектуальный анализ данных о текущих состояниях, с одной стороны, науки в вузе и, с другой стороны, ситуаций в экономике и социальной сфере. В Европе этот подход называют «Третьей миссией университетов». В статье рассмотрено использование нескольких типов нечетких гибридных моделей, применяемых при исследованиях взаимодействия вуз-регион, обеспечивающих повышение качества оценки его эффективности.

Сведения об авторах

Sergey Olegovich Kramarov, Сургутский государственный университет

главный научный сотрудник, доктор физико-математических наук, профессор

Valeria Alexandrovna Bezuevskaya, Сургутский государственный университет

проректор по развитию, научной и инновационной работе, кандидат педагогических наук, доцент

Vladimir Viktorovich Khramov, Сургутский государственный университет

старший научный сотрудник, кандидат технических наук

Литература

[1] Hemmati M. Multi-Stakeholder Processes for Governance and Sustainability. Earthscan, London, 2002, pp. 2. Available at: http://minuhemmati.net/wp-content/uploads/Hemmati-2002.pdf (accessed 15.06.2019). (In Eng.)
[2] Freeman R.E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge University Press, 2010, pp. 78-80. (In Eng.)
[3] Golovko N.V., Zinevich O.V., Ruzankina E.A. University’s third Mission and Stakeholder Governance for Regional Development. Comparative Politics Russia. 2018; 9(1):5-17. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: 10.24411/2221-3279-2018-00001
[4] Logunova O.S. The Principles of High School Innovation Strategy Realization. Quality. Innovations. Education. 2012; 11(90):8-13. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=18758253 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[5] Kramarov S.O. To the question of training in a society whose economy is based on knowledge. Education and science-the main resource of the third millennium Commemorative materials of the international scientifically-practical Conference. Publisher: IMBL, Rostov-on-Don, 2006, pp. 51-54. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=34857407 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[6] Kramarov S.O. On competitiveness of higher education in Russia (distance-learning round table). Vestnik Analitiki. 2010; 3:92-97. Available at: http://www.isoa.ru/docs/vestnik_2010-341.pdf (accessed 15.06.2019). (In Russ.)
[7] Kramarov S.O. The centres of socio-humanistic technologies as the instrument of formation of effective management system of regional development. Intellectual resources development regions of Russia. 2012; 102-108. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=32475922 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[8] Kramarov S.O. Problems of the Revival the Lost Scientific Contacts with the Partners of the Post-Soviet Space. Intellektual'nye Resursy – Regional'nomu Razvitiyu. 2017; 2:163-170. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=32367708 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[9] Kramarov S.O., Khramov V.V. A Systems Engineering Approach to the Study of Complex Multivariate Systems Based on Soft Models. Intellektual'nye Resursy – Regional'nomu Razvitiyu. 2018; 4(1):222-228. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=36739538 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[10] Novikov D.A. Teoriya upravleniya obrazovatel'nymi sistemami [The theory of management of educational systems]. Narodnoe obrazovanie, Moscow, 2009. (In Russ.)
[11] Jamshidi M. System of Systems Engineering: Innovations for the Twenty-First Century. John Wiley & Sons, 2009. 1240 pp. (In Eng.)
[12] Marhl M., Pausist A. Third Mission Indicators for New Ranking Methodologies. LIFELONG EDUCATION: The XXI century. 2013; 1:1-13. (In Russ., abstract in Eng.) DOI: 10.15393/j5.art.2013.1949
[13] Molas-Gallart J., Salter A., Patel P., Scott A., Duran X. Measuring Third Stream Activities. Final Report to the Russell Group of Universities. University of Sussex, Brighton, 2002. (In Eng.)
[14] Charles D., Benneworth P. Evaluating the Regional Contribution of an HEI: A Benchmarking Approach. Newcastle upon Tyne: University of Newcastle, 2002. (In Eng.)
[15] Khramov V.V. Generating objects models of intellectual space. Theory and use for control of complex systems. Management in social, economic and technical systems. Proceedings of the inter-Republican scientific conference. Kislovodsk. 2000; 67-68. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=32737843 (accessed 15.06.2019). (In Russ.)
[16] Khramov V.V. Decision-making problems in the study of multi-criteria objects in a fuzzy information environment. Problems of ensuring the efficiency and sustainability of complex technical systems. Materials XXI Interdepartmental scientific and technical conference. Serpukhov. 2002; 120-124. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=32877415 (accessed 15.06.2019). (In Russ.)
[17] Khramov V.V. Features the majority of processing fuzzy Informatii. Spectral methods of information processing in scientific research Reports of the I All-Russian conference (Spectr-2000). Russian Foundation for basic research, Institute of mathematical problems of biology, Russian Academy of Sciences. 2000; 136-138. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=32656899 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
[18] Khramov V.V. Method of aggregation of several sources of fuzzy information. Izvestiya SFedU. Engineering Sciences. 2001; 3(21):52-53. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=12886331 (accessed 15.06.2019). (In Russ.)
[19] Golovko N.V., Ruzankina E.A. Entrepreneurial University: Academic Capitalism And Multiuserrs' Management. Vlast’ = The Power. 2016; 24(5):67-74. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=26113872 (accessed 15.06.2019). (In Russ., abstract in Eng.)
Опубликована
2019-07-25
Как цитировать
KRAMAROV, Sergey Olegovich; BEZUEVSKAYA, Valeria Alexandrovna; KHRAMOV, Vladimir Viktorovich. Возможности искусственного интеллекта в развитии третьей миссии университетов. Международный научный журнал «Современные информационные технологии и ИТ-образование», [S.l.], v. 15, n. 2, p. 406-412, july 2019. ISSN 2411-1473. Доступно на: <http://sitito.cs.msu.ru/index.php/SITITO/article/view/532>. Дата доступа: 21 nov. 2019 doi: https://doi.org/10.25559/SITITO.15.201902.406-412.
Раздел
Исследования и разработки в области новых ИТ и их приложений